بن مایه های حکمت خسروانی در تصوّف سده ی چهارم و پنجم هجری
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهسا آقاصفری
- استاد راهنما حبیب الله عبّاسی غلامعلی فلّاح
- سال انتشار 1392
چکیده
حکمت ایرانیان باستان که از آن با نام «حکمت خسروانی» یاد می شود، مجموعه ای از مفاهیم و عناصر اصلی فرهنگی ایرانیان را در بر دارد. «نور» و «جوانمردی» از مولّفه های اصلی حکمت خسروانی است که پس از ورود اسلام به ایران نیز در فرهنگ ایرانیان به حیات خود ادامه داد. بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و ابوسعید ابوالخیر، سه چهره ی درخشان عرفان اسلامی از عنصر نور و جوانمردی حکمت خسروانی در اقوال خویش بهره برده اند. پژوهش پیش رو به بررسی این دو مولّفه در تصوّف اسلامی و به طور خاص در اقوال بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و ابوسعید ابوالخیر اختصاص دارد. ابتدا به پیشینه های آن در تاریخ ایران و دگردیسی این مفاهیم اشاره شده و بعد به بررسی محتوایی و صوری نور و جوانمردی در اقوال سه عارف خراسانی پرداخته است. نویسنده بر اساس نظریه ی «عرفان نگاه هنری به الهیات است»، جلوه های هنری و زبان محور نور و جوانمردی را در اقوال بایزید، خرقانی و ابوسعید ترسیم کرده است. این سه عارف با نگاه هنری خویش به الهیات و هستی، با این دو مولّفه نیز برخوردی هنری داشته اند و با این رویکرد ویژه، نور و جوانمردی را حیاتی دوباره بخشیده اند.
منابع مشابه
الابنیه عن حقایق الادویه، کهن ترین متن گیاه دارو شناسی موجود به فارسی ، تالیف موفق بن علی هروی ، سده ی چهارم و پنجم هجری
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملمطالعه ی تأثیرات فلزکاری سلجوقی در قرن پنجم هجری بر فلزکاری غرب سده های میانه
قرن پنجم هجری در تاریخ حکومت اسلامی همزمان با حکومت سلجوقیان، از سلسلههای حامی فرهنگ و هنر، برابر با قرن یازده میلادی از سدههای میانه در غرب است. برخلاف رشد بیسابقهی هنر اسلامی در دورهی سلجوقیان، هنر غرب در سدههای میانه، به دلیل نابسامانی و بیثباتی شرایط آن دوره، پیشرفت چشمگیری نداشت. بااینحال این دوران یک ویژگی مفید قابلتوجه دارد و آن همانا ارتباط شرق و غرب بهواسطهی عوامل گ...
متن کاملپانزده مدرسۀ ناشناخته درخراسان (سده های چهارم تا ششم هجری)
ضرورت فراگیری اسلام توسّط تازه مسلمانان ایرانی منجر به پیدایش نهادهاییآموزشی مانند مسجد، کُتّاب و مدرسه گردید. نخستین مدارس شناخته شده درشهرهای خراسان و ماوراءالنهر که در فاصلۀ سده های چهارم تا ششم هجری پیوستگی« مدرسه » فرهنگی غیر قابل انکاری با هم داشتند، پدید آمدند. با توجّه به اهمیّتبه عنوان کانون آموزش عالی در تمدن اسلامی، تحقیقات متعدّدی پیرامون آن صورتگرفته است. گرچه در این آثار بسیاری از مدارس...
متن کاملبررسی صنعت نساجی ایران در سده های چهارم و پنجم هجری
تولید پارچه و پوشاک در طول تاریخ ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. به دلیل اهمیت منسوجات در حیات اجتماعی و اقتصادی مردم و نقش حفاظتی آن در مصون نگه داشتن بدن انسان در برابر عوامل طبیعی و اقلیمی و سپس برجسته شدن کارکرد اجتماعی و فرهنگی آن، این صنعت مورد توجه ایرانیان بود و در سدههای چهارم و پنجم هجری قمری نیز جایگاه برجستهای از جنبه اقتصادی (تولید و صادرات) پیدا کرد. این مقاله با هدف ب...
متن کاملبوطیقای عنوانشناسی نوشتههای تصوف از آغاز تا سده هشتم هجری
Probably the stream called Asceticism (later named Sufism and Mysticism) can be regarded as the most everlasting and permanent course which paved its way at some Muslems’ ideology with a few changes since the advent of Islam. It seems that asceticism, after Fiqh and Quranic works, has been written about more than any other areas. The style and the formal structure of mystical writings have cons...
متن کاملادبیات منظوم عربی در اصفهان از سده ی چهارم تا ششم هجری
اصفهان نامی آشنا در تاریخ و فرهنگ و ادبیات عربی است زیرا بزرگان و نامورانبسیاری که از آنان، کتاب ها و آثار پربها و ارزشمند باقی مانده منسوب به این شهر می باشندالبته برخی از این بزرگان منسوب به اصفهان اگرچه در خاندان اصفهانی پای به عرصه وجودنهاده اند اما در این شهر نزیسته اند .زبان و ادبیات عربی در اصفهان از قرن چهارم هجری شکل می گیرد و در قرون پنجم وششم به اوج خود می رسد به طوری که در سده 4 ق، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023